5 Yaş çocuğunun özellikleri
5 yaşındaki çocuklarımızın genel olarak sergiledikleri davranışlar ve özellikleri
5 YAŞ ÇOCUĞUNUN ÖZELLİKLERİ
· Beş yaşındaki çocuk ince bir çizgi üzerinde rahatça yürüyebilir.
· Oldukça çevik bir biçimde parmak uçlarında koşabilir.
· Tırmanma, kaydıraktan kayma, sallama, kazma ve daha pek çok hareket becerisinde etkinleşmiş, ustalaşmıştır.
· Ayak değiştirerek sıçrayabilir.Hareketlerini müziğin ritmine uydurur.
· Hem sağ hemde sol ayağının üzerinde 8-10 saniye durabilir; ayrıca, kollarını kavuşturup daha sık kullandığı ayağının üzerinde çoğunlukla durabilir.
· Tek ayağıyla hem sağ hem sol ayak 2-3m öteye sıçrayabilir.
· Her iki eliyle de sımsıkı tutar; kavrayışı epeyce güçlüdür.
· Dizlerini bükmeden öne eğilip parmak uçlarına dokunabilir.
· Örneğe bakarak 6 küple 3 basamaklı merdiven bazen 10 küple 4 basamaklı yapabilir.
· Yazıp çizerken, resim yaparken, kalemleri ve boya fırçalarını ustaca kullanır.
· 5-6 yaşalrında çocuk kendi duygu ve düşüncelerini ortaya koyacak girişimlerde bulunur. Ençok severek yaptığı resim insan figürüdür.
· 5 yaş çocuklarının çoğunluğu bir kafa ve bir gövde çizerler. Kafada gözler, bir burun ve bir ağız olur, kollar ve bacaklar ise artık gövdeden çıkar.
· 5 yaşındaki çocukların çoğunluğu amaçlı resim yaparlar.Bu çocuklar neyin resmini yapmak istediklerini önceden bilirler.
· Yaptığı resmin içeriği mantıklıdır. Kendi kendini eleştirir.
· Örneğine bakarak kare ve 5,5 yaşına geldiğinde üçgen çizer. Ayrıca V,T,H,O,L,A,C,U,Y harflerini aynı şekilde çizebilir.Bir kaç harfi kendiliğinden yazabilir.
· Ev resmine kapıyı, pencereleri, çatı ve bacayı da ekler.
· Kendiliğinden çeşit çeşit ayrıntılarla dolu pek çok resim yapar.Çoğunlukla çevrenin arka planını fonda belirtir.
· Resimleri yapmadan once isimlendirir, açıklamalar getirir.
· Resimleri şeklin dışına taşırmadan dikkatle ve ustalıkla boyar. Dört ana rengin veya daha çoğunun isimlerini söyleyebilir.
· Konuşması oldukça akıcıdır. Dilbilgisi kurallarına uyan ifadeler içerir. Ezbere şiir okumaktan ya da çocuk şarkıları , çeşit çeşit tekerlemeler söylemekten çok hoşlanır.
· Kendisine öykü okunmasına veya anlatılmasına bayılır ve sonradan kendi başına ya da arkadaşlarıyla birlikte öyküyü tüm ayrıntılarıyla oyununda canlandırır.
· İsmini, soy ismini , yaşını, ev adresini ve genellikle doğum gününü bilir ve söyler.
· Somut isimleri, nesneyi kullanarak tanımlar.
· Hiç durmadan soyut sözcüklerin anlamlarını sorar ve bu sözcükleri yerli yersiz kullanır.
· Şaka-fıkra, bilmece ve tekerleme gibi söz oyunlarından zevk alır.
· Ellerini, yüzünü yıkayıp kurulayabilir; ama bedeninin diğer bölümlerini yıkarken yardım edilmesi veya gözetim altında tutulması gerekir.
· Genelde, daha aklı başında e bağımsızdır; daha kontrollü ve duyarlı bir yaklaşım içindedir.
· Kendi başına giyinip soyunabilir.
· Düzeni ve temiz olması gerektiğini kavrayabilir; yine de sürekli olarak anımsatılmalıdır.
· Kendi başına ya da arkadaşlarıyla birlikte oynadığı evcilik oyunları ve dramatik oyunlar, her gün biraz daha geliştirilir.
· Grup oyunlarını tercih eder.2-3 arkadaşıyla birlikte oynar.Küçükleri korur. Ev dışında daha mutlu olur.Ev içinde ve ev dışında, her türlü oyun malzemesiyle sürekli bir şeyler tasarlayıp oluşturarak tüm yaratıcılığını sergiler.
· Arkadaşlarını kendisi seçer.
· Arkadaşlarıyla çoğunlukla işbirliği yapar yetişkinler ve kendinden küçükler yerine yaşıtlarıyla birlikte olmaktan hoşlanır. Oyunda kurallara uyulması ve dürüst olunması gerektiğini anlar.
· Oldukça belirgin bir mizah anlayışına sahiptir.
· Saat kavramı geliştirmiştir; satin günlük programla ilişkisini anlayabilir.
· Kendisinen daha küçük çocukara ve hayvanlara karşı sevecen ve koruyucu bir yaklaşım içindedir.
· Sıkıntı içinde olan arkadaşlarının duygularını paylaşmaya, onları rahatlatmaya çalışır.
· 5 yaşındaki çocuk hep konuşmak ister .Yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır.
· Bilgisini artırmak için sorular sorar.Sözlü olarak ayrıntılı bilgiler verir.Dilbilgisi kurallarına uygun konuşur.
· Olayları ve masalları konuların sırasını bozmadan anlatır; her şeyin neden ve niçini ile ilgilenir.
· Söylemek istediğini dile getirmeden once düşünür, sonra söyler.
· Bu dönemde çocuk , parçayla bütünü aynı zamanda düşünemez.
· Bu dönemde çocuklar hala zihinsel kıyaslama yapamazlar.
· Bu dönemde çocuk zihinsel olarak hazır olmadan bazı soruların yanıtları öğretilse ve açıklansa da bir şey öğrenemez.Ne öğretildiğini anlamayan çocuk, hayal kırıklığına uğrar ve engellenir.
· Bu evrede çocuk kendini olayların merkezinde görür. Ben merkezlidir.Bu durum çocukta mantığın gelişmediğini gösterir. Bu durum çocuğun eylemlerine, düşüncelerine , bakış açısına da yansır.
· O, her olayı kendi açısından görür. Henüz paylaşma duygusu gelişmemiştir. Bu nedenle çevredeki eşyayı gruplandıramaz.
· Olumlu ve olumsuz davranışların neler olduğunu uygun bir dille kendisine hatırlatınız.
· Çocuğunuzu suçlayıcı tutum ve davranışlar sergilemeyiniz. Suçluluk duygusunun temelini atmış olursunuz.
· Çocuğunuza verdiğiniz emir ve koyduğunuz yasaklar ile olayların nasıl, neden, niçin olduğunu mutlaka açıklayın.
· Çocuğunuzun nesneler, olaylar ve davranışlarıyla ilgili sorularına kısa, anlaşılır cevaplar verin.
· Kağıt, kalem, boyama kitabı ve boya kalemleri alarak bol bol resim ve boyama yapmasını sağlayın. Onu bu konuda teşvik edin.
· Bir takım el becerileri kazanması ve çeşitli el işi çalışmaları yapması için imkan tanıyın.
· Düzgün cümleler kurarak konuşma, kelimeleri doğru söyleme bakımından çocuğunuza örnek olun.
· Kitap sevgisi ve okuma merakı kazanması için çocuklara uygun masal, hikaye, fıkra okumaya ve anlatmaya devam edin, ona da anlattırın.
· Okutulan ve anlatılan masal ve hikayelerden uygun dersler çıkarabilmesi için çocuğunuza yardımcı olun.
· Beş yaşındaki çocuğunuzla bir takım sözleşmeler yapabilirsiniz
23 Nisan Anaokulu
.