T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
OSMANİYE / MERKEZ - 23 Nisan Anaokulu

5 Yaş çocuğunun özellikleri

5 yaşındaki çocuklarımızın genel olarak sergiledikleri davranışlar ve özellikleri

 

 

 

5 YAŞ ÇOCUĞUNUN ÖZELLİKLERİ

 

·         Beş yaşındaki çocuk ince bir çizgi üzerinde rahatça yürüyebilir.

·         Oldukça çevik bir biçimde parmak uçlarında koşabilir.

·         Tırmanma, kaydıraktan kayma, sallama, kazma ve daha pek çok hareket becerisinde etkinleşmiş, ustalaşmıştır.

·         Ayak değiştirerek sıçrayabilir.Hareketlerini müziğin ritmine uydurur.

·         Hem sağ hemde sol ayağının üzerinde 8-10 saniye durabilir; ayrıca, kollarını kavuşturup daha sık kullandığı ayağının üzerinde çoğunlukla durabilir.

·         Tek ayağıyla hem sağ hem sol ayak 2-3m öteye sıçrayabilir.

·         Her iki eliyle de sımsıkı tutar; kavrayışı epeyce güçlüdür.

·         Dizlerini bükmeden öne eğilip parmak uçlarına dokunabilir.

·         Örneğe bakarak 6 küple 3 basamaklı merdiven bazen 10 küple 4 basamaklı yapabilir.

·         Yazıp çizerken, resim yaparken, kalemleri ve boya fırçalarını ustaca kullanır.

·         5-6 yaşalrında çocuk kendi duygu ve düşüncelerini ortaya koyacak girişimlerde bulunur. Ençok severek yaptığı resim insan figürüdür.

·         5 yaş çocuklarının çoğunluğu bir kafa ve bir gövde çizerler. Kafada gözler, bir burun ve bir ağız olur, kollar ve bacaklar ise artık gövdeden çıkar.

·         5 yaşındaki çocukların çoğunluğu amaçlı resim yaparlar.Bu çocuklar neyin resmini yapmak istediklerini önceden bilirler.

·         Yaptığı resmin içeriği mantıklıdır. Kendi kendini eleştirir.

·         Örneğine bakarak kare ve 5,5 yaşına geldiğinde üçgen çizer. Ayrıca V,T,H,O,L,A,C,U,Y harflerini aynı şekilde çizebilir.Bir kaç harfi kendiliğinden yazabilir.

·         Ev resmine kapıyı, pencereleri, çatı ve bacayı da ekler.

·         Kendiliğinden çeşit çeşit ayrıntılarla dolu pek çok resim yapar.Çoğunlukla çevrenin arka planını fonda belirtir.

·         Resimleri yapmadan once isimlendirir, açıklamalar getirir.

·         Resimleri şeklin dışına taşırmadan dikkatle ve ustalıkla boyar. Dört ana rengin veya daha çoğunun isimlerini söyleyebilir.

·         Konuşması oldukça akıcıdır. Dilbilgisi kurallarına uyan ifadeler içerir. Ezbere şiir okumaktan ya da çocuk şarkıları , çeşit çeşit tekerlemeler söylemekten çok hoşlanır.

·         Kendisine öykü okunmasına veya anlatılmasına bayılır ve sonradan kendi başına ya da arkadaşlarıyla birlikte öyküyü tüm ayrıntılarıyla oyununda canlandırır.

·         İsmini, soy ismini , yaşını, ev adresini ve genellikle doğum gününü bilir ve söyler.

·         Somut isimleri, nesneyi kullanarak tanımlar.

·         Hiç durmadan soyut sözcüklerin anlamlarını sorar ve bu sözcükleri yerli yersiz kullanır.

·         Şaka-fıkra, bilmece ve tekerleme gibi söz oyunlarından zevk alır.

·         Ellerini, yüzünü yıkayıp kurulayabilir; ama bedeninin diğer bölümlerini yıkarken yardım edilmesi veya gözetim altında tutulması gerekir.

·         Genelde, daha aklı başında e bağımsızdır; daha kontrollü ve duyarlı bir yaklaşım içindedir.

·         Kendi başına giyinip soyunabilir.

·         Düzeni ve temiz olması gerektiğini kavrayabilir; yine de sürekli olarak anımsatılmalıdır.

 

 

·         Kendi başına ya da arkadaşlarıyla birlikte oynadığı evcilik oyunları ve dramatik oyunlar, her gün biraz daha geliştirilir.

·         Grup oyunlarını tercih eder.2-3 arkadaşıyla birlikte oynar.Küçükleri korur. Ev dışında daha mutlu olur.Ev içinde ve ev dışında, her türlü oyun malzemesiyle sürekli bir şeyler tasarlayıp oluşturarak tüm yaratıcılığını sergiler.

·         Arkadaşlarını kendisi seçer.

·         Arkadaşlarıyla çoğunlukla işbirliği yapar yetişkinler ve kendinden küçükler yerine yaşıtlarıyla birlikte olmaktan hoşlanır. Oyunda kurallara uyulması ve dürüst olunması gerektiğini anlar.

·         Oldukça belirgin bir mizah anlayışına sahiptir.

·         Saat kavramı geliştirmiştir; satin günlük programla ilişkisini anlayabilir.

·         Kendisinen daha küçük çocukara ve hayvanlara karşı sevecen ve koruyucu bir yaklaşım içindedir.

·         Sıkıntı içinde olan arkadaşlarının duygularını paylaşmaya, onları rahatlatmaya çalışır.

·         5 yaşındaki çocuk hep konuşmak ister .Yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır.

·         Bilgisini artırmak için sorular sorar.Sözlü olarak ayrıntılı bilgiler verir.Dilbilgisi kurallarına uygun konuşur.

·         Olayları ve masalları konuların sırasını bozmadan anlatır; her şeyin neden ve niçini ile ilgilenir.

·         Söylemek istediğini dile getirmeden once düşünür, sonra söyler.

·         Bu dönemde çocuk , parçayla bütünü aynı zamanda düşünemez.

·         Bu dönemde çocuklar hala zihinsel kıyaslama yapamazlar.

·         Bu dönemde çocuk zihinsel olarak hazır olmadan bazı soruların yanıtları öğretilse ve açıklansa da bir şey öğrenemez.Ne öğretildiğini anlamayan çocuk, hayal kırıklığına uğrar ve engellenir.

·         Bu evrede çocuk kendini olayların merkezinde görür. Ben merkezlidir.Bu durum çocukta mantığın gelişmediğini gösterir.  Bu durum çocuğun eylemlerine, düşüncelerine , bakış açısına da yansır.

·         O, her olayı kendi açısından görür. Henüz paylaşma duygusu gelişmemiştir.  Bu nedenle çevredeki eşyayı gruplandıramaz.

·         Olumlu ve olumsuz davranışların neler olduğunu uygun bir dille kendisine hatırlatınız.

·         Çocuğunuzu suçlayıcı tutum ve davranışlar sergilemeyiniz. Suçluluk duygusunun temelini atmış olursunuz.

·         Çocuğunuza verdiğiniz emir ve koyduğunuz yasaklar ile olayların nasıl, neden, niçin olduğunu mutlaka açıklayın.

·         Çocuğunuzun  nesneler, olaylar ve davranışlarıyla ilgili sorularına kısa, anlaşılır cevaplar verin.

·         Kağıt, kalem, boyama kitabı ve boya kalemleri alarak bol bol resim ve boyama yapmasını sağlayın. Onu bu konuda teşvik edin.

·         Bir takım el becerileri kazanması ve çeşitli el işi çalışmaları yapması için imkan tanıyın.

·         Düzgün cümleler kurarak konuşma, kelimeleri doğru söyleme bakımından çocuğunuza örnek olun.

·         Kitap sevgisi ve okuma merakı kazanması için çocuklara uygun masal, hikaye, fıkra okumaya ve anlatmaya devam edin, ona da anlattırın.

·         Okutulan ve anlatılan masal ve hikayelerden uygun dersler çıkarabilmesi için çocuğunuza yardımcı olun.

·         Beş yaşındaki çocuğunuzla bir takım sözleşmeler yapabilirsiniz

 

 

 

                                                                                                              23 Nisan Anaokulu

 

.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 08.06.2016 - Güncelleme: 08.06.2016 14:37 - Görüntülenme: 1245
  Beğen | 0  kişi beğendi