4 Yaş çocuğunun özellikleri

4 yaşındaki çocuklarımızın sergiledikleri davranışlar ve genl özellikleri







4 YAŞ ÇOCUĞUNUN ÖZELLİKLERİ

Ø  Üç yaşındayken olumlu davranışlarını gördüğünüz çocuğunuzda, dört yaşına geldiği zaman bir takım olumsuzluklar ve aksilikler ortaya çıkabilir.

Ø  Sizin istek ve yasaklarınıza söz veya davranışlarıyla karşı koyabilir.

Ø  Taktirleriniz ve olumlu davranışlarınız işe yaramayabilir. Ama çocuğunuzdaki olumsuzluklar yaşının gereğidir, ümitsizliğe kapılmayınız.

Ø  Nelerin doğru, nelerin yanlış olduğunu genellikle örnek olarak ve örnekler vererek kavratmaya çalışınız.

Ø  Sergilediği olumsuz davranışlar nedeniyle bir takım yaptırımlara başvurabilirsiniz. (Çok sevdiği bir oyuncakla oynamasına, sevdiği bir yiyeceği yemesine, arkadaşlarıyla oynamasına, sevdiği bir giysisini giymesine bir süreliğine izin vermemek gibi) Bu durumda kararlılığınızı hissettiriniz ve asla şiddet ve hakarete başvurmayınız.

Ø  Çocuğunuzun haksızlığa uğradığını düşünmemesi için verdiğiniz cezanın sebebini anlayacağı bir dille kendisine açıklayın ve bu cezayı vermek zorunda kaldığınızı belirtin.

Ø  Verdiğiniz cezayı (süresini belirtmek şartıyla) mutlaka uygulayın ve olumlu davranışlar sergilediği zaman cezasını kaldıracağınızı belirtin.

Ø  Çocuğunuz 4 yaşına geldiğinde oldukça hareketlenir. Sağa sola tırmanmaktan, defalarca merdivenlerden inip çıkmaktan, hoplayıp zıplamaktan, koşmaktan bıkıp usanmaz. Bu nedenle onu gözden uzak tutmamak gerekir.

Ø  Kontrollü olarak sportif faaliyetlerde bulunmasını ve enerjisini kullanmasını sağlayabilirsiniz.

Ø  Düzgün, kısa, anlaşılır cümleler kurabilmesi; varlıkları doğru tanıması ; kelimeleri düzgün söyleyebilmesi konusunda ona örnek ve yardımcı olun.

Ø  Meraktan kaynaklanan sorular (ne,neden,niçin,nasıl) bu yaşta had safhaya ulaşabilir. Onun bu sorularını uygun bir dille, baştan savmadan, alaya almadan, doğru bir şekilde cevaplayın.

Ø  Çocuğunuzu gezmeye, pikniğe, parka, hayvanat bahçesine götürün. Açık havada oynamasını ve çevreyi tanımasını sağlayın.

Ø  Masal,hikaye anlatma; boyama, yazıp-çizme,yap-boz gibi faaliyetleri aksatmadan sürdürün.

Ø  Paylaşma, sırasını bekleme, sırayla oynama gibi alışkanlıkları özelikle örnek olmak suretiyle kazandırabilirsiniz.

Ø  İsteklerinin anında yerine getirilmemesini anlayışla karşılamayı öğrenmeye başlar.O artık kendi dışındaki dünyanın kuralları olduğunu ve başkalarının hak ve istekleri olduğunu görür ve BEKLEMEYİ öğrenir.

Ø  Bu dönemde çocuk kendisiyle oynayacak bir yada iki arkadaşını seçmeye başlar. Önceleri seçtiği oyun arkadaşları her iki cinsten olabilir. Ancak okula girmeye hazırlandığı sırada çocuk oyun arkadaşlarını kendi cinsinden seçmeye özen gösterir.

Ø  4-5 yaş arası çocuğa, ayaklarını birleştirerek zıplama, bir ayağından ötekine sıçrayarak geçme, ip atlama, duruş değiştirme (ayakta durma, oturma, çömelme vb. gibi) , düz yürüme, içi suyla dolu olan bir kabı taşıma ve top atıp tutma öğretilebilir. Ayrıca öğretilebilirse bu yaşta basit müzik aletlerini çalmayı da başarabilir.

Ø  Parmak ucunda durabilir, yürüyebilir, koşabilir.

Ø  3 tekerlekli bisiklete binmede ustalaşmıştır. U dönüşlerini kolaylıkla gerçekleştirebilir.

 

Ø  Tek ayağının üstünde 3-5 saniye durabilir ve daha sık kullandığı ayağının üzerinde sıçrayabilir.

Ø  Dizlerini kırmadan öne eğilerek, yerdeki nesneleri dizip düzenler ve eline alabilir.

Ø  Topa sopayla vurma dahil, topu atma, akalama zıplatma, tekmeyle vurma becerileri içeren top oyunlarında giderek ustalaşmıştır.

Ø  İstenildiğinde veya kendiliğinden 10 yada daha fazla küple kule oluşturabilir.

Ø  Kendisine gösterildikten sonra , 6 küpü üst üste koyarak 3 basamaklı merdiven yapabilir.

Ø  Kalemi yetişkin gibi tutar ve başarıyla kullanır.

Ø  Örneğe bakarak X,V,H,T,O işaretleri çizebilir.

Ø  Adam resmi olarak, baş ve bacaları çizer; bazen buna gövde, kol ve parmakları da ekler.

Ø  İstenildiğinde ya da kendiliğinden , tanınabilir biçimde evler çizer. Resimlerini yapmadan önce, ne çizeceğini isimlendirmeye başlamıştır. Dört temel rengi uygun biçimde eşleştirir ve isimlerini söyleyebilir.

Ø  Yakın geçmişteki olayları, deneyimleri, olup bitenler arasında ilişki kurarak anlatır.

Ø  Adını, soyadını, ev adresini ve çoğunlukla yaşını söyleyebilir.

Ø  20’ye kadar veya daha fazla ezbere sayabilir.

Ø  Şakalardan, fıkralardan zevk alır, uygunsuz sözlerden, ifadelerden ve argodan hoşlanır.

Ø  Yemek yerken kaçığı ve çatalı ustalıkla kullanır.

Ø  Ellerini yıkar ve kurular. Dişlerini fırçalar.

Ø  Giysilerini çıkarabilir ve giyebilir; arka düğmelerin iliklenmesinde, ayakkabı ve giysi bağlarında yardıma gereksinim duyar.

Ø  Genelde çok bağımsız ve oldukça inatçıdır; kendi isteğiyle hareket eder.

Ø  İsteklerine karşı gelindiğinde, yetişkinlerce uygunsuzca, az çok kaba bir üslupla konuşabilir ve oyun arkadaşlarıyla kavga edebilir.

Ø  Dramatik oyunları ve çeşitli giysiler giyip kılıktan kılığa girmeyi çok sever; sıklıkla bu oyunları oynamayı seçer.

Ø  Evin dışında, eline geçirebildiği, işe yarar her türlü malzemeyle bir şeyler üretmeye, oluşturmaya çalışarak yaratıcılığını sergiler.

Ø  Yetişkinlerle ilişkilerinde olduğu gibi, kimi işbirliği içinde olduğu, kimi çatıştığı başka çocukların arkadaşlığına gereksinim duyar; ama yumrukları yerine sözlerini kullanarak tartışmanın gereğini anlar.

Ø  Paylaşma ve oyun sırasında sıra bekleme anlayışı geliştirmiştir.

Ø  Küçük kardeşlerine ilgi gösterir, sevgiyle yaklaşır; sıkıntı içindeki oyun arkadaşlarının duygularını anlamaya, paylaşmaya çabalar.

Ø  Geçmiş, şimdiki zaman ve geleceğe ilişkin yeterli bir değerlendirme yapabilir.

Ø  Konuşması dilbilgisi kurallarına uyar ve tümüyle anlaşılabilir.

Ø  Hemen hemen bir yetişkin gibi konuşur.

 

                                                                                                                                        23 Nisan Anaokulu



Yazdır

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin



  Beğen | 2  kişi beğendi